- Instrumentaliści / Kapele
- Bartoń Walenty
- Bednarz Ignacy i Kapela Bednarzy
- Bida Bronisław
- Bielak Czesław
- Bielak Jan
- Bielecki Mieczysław
- Blacha Andrzej
- Borsuk Jacenty
- Bugała Józef
- Butryn Krzysztof
- Butryn Zbigniew
- Bździuchów Kapela
- Cieliszak Mateusz
- Ciupak Michał
- Czajka Władysław
- Daśko Sebastian
- Dudka Bronisław i Kapela Dudków
- Dyjanki Kapela / kapela z Zamchu
- Dziadoszów Kapela
- Dzida Tadeusz
- Futyma Stanisław
- Gilasa Kapela
- Gilów - muzykanci
- Gimple
- Gnap Bronisław
- Góry i Gzika Kapela
- Głaz Stanisław
- Harbuz Tadeusz
- Herda Jan
- Jamroży Wojciech
- Jarosz Eugeniusz
- Kapela dęta z Woli Gródeckiej (Kapela Kimaka)
- Kapela Kotów
- Kapela Lachowiczów
- Kapela z Niemstowa
- Kapela Żurawiczów
- Kałdusiów Kapela
- Kloc Mieczysław
- Kocurów Kapela / Kапела Кoцурів
- Korczak Adam
- Korzan Oleksij / Олексій Корзан
- Kosz Józef
- Kotuła Jan
- Kowal Aleksander
- Kowalski Andrzej
- Kozina Katarzyna
- Krzos Leon i Kapela ze Zdziłowic
- Kucharski Władysław
- Kufera Józef
- Kukiełka Tomasz
- Kula Józef
- Kurczaba Władysław
- Leszczyński Jan
- Magdziarz Bronisław
- Magdziarz Jan
- Magdziarz Stanisław
- Maziarczyk Stefan
- Mazur Franciszek
- Małyszek Paweł
- Małyszek Władysław
- Małyszkowie ze Średniówki
- Momot Wiesław
- Moskal Stefan
- Mucha Jan
- Myszkowski Ludwik i Kapela z Paar
- Nazarowicz Włodzimierz
- Niedźwiedzki Józef
- Oleszczaków braci Kapela
- Paleń Eugeniusz i kapela ze Stojeszyna
- Pawlicha Bazyli
- Pietrykowski Andrzej
- Poździk Walenty
- Pudło Stanisław
- Radej Józef
- Radliński Władysław
- Rawski Bronisław
- Rebizant Jan
- Robak Stanisław
- Rosołowskich Kapela
- Sawa Aleksander
- Serafinów Kapela
- Sirko Jan
- Sitarz Jan
- Skiba Michał
- Skiba Stanisław
- Smerdel Władysław i kapela z Jędrzejówki
- Smutniaków Kapela / Капела Смутняків
- Smylów Kapela
- Stecyk Teodor / Tеодор Cтецик
- Sulowskiego Kapela
- Świś Andrzej
- Szpargała Józef
- Szyjak z Białej
- Tracz Hipolit
- Walczak Marcin
- Widz Leon
- Wojciechowski Jan
- Wypych Józef
- Wypych Paweł
- Zdybel Jan
- Żmijan Jan
- Żuk Roman
- Łagód Piotr
- Łogoźny Kazimierz
- Пилип Романович Віхоть - Pylyp Romanowycz Wichot
- Теодор Фурта - Teodor Furta
- Śpiewacy i śpiewaczki
- Adamczuk Marianna
- Albiniak Józefa
- Baraniak Julia
- Bartnik Karolina
- Bondyra Katarzyna
- Bondyra Teresa
- Borowicz Anna
- Borsuk Franciszka
- Bykowa Eleonora
- Chmiel Anna
- Chmiel Janina
- Dubaj Władysława
- Dubiel Jan
- Dycha Władysława
- Fijałkowska Marianna
- Fijałkowski Stanisław
- Gadzińska Stefania
- Gardias Aniela
- Gilas Józefa
- Gmoch Aniela i zespół "Dolinianki"
- Góra Honorata
- Góra Władysław
- Górska Honorata
- Gołąb Emilia
- Gumiela Agnieszka
- Gumiela Marianna
- Gzik Wojciech
- Głaz Feliksa
- Herda Jan
- Jargiło-Kowalik Maria
- Jedlińska Cyryla
- Jurczyk Kateryna / Катерина Юрчик
- Kamińska Elżbieta
- Kasprzak Aniela
- Kawucha Aniela
- Kimak Leokadia
- Komornik Leokadia
- Korba Anastazja
- Korczak Adam
- Korczak Janina
- Korczak Maciej
- Kotyła Maria
- Kowal Stefania
- Kowalczuk Janina
- Kołodziej Józefa
- Krupa Jan
- Kubina Władysława
- Kulik Marian
- Kurantowicz Antoni
- Lachowicz Wojciech
- Machałek Maria
- Mączka Janina
- Majewska Zofia
- Maksim Anna
- Malec Anna
- Malec Czesław
- Malec Marianna
- Małek Julia
- Małek Władysława
- Małyszek Antoni
- Michałek Helena
- Miksza Jan
- Misiak Łucja
- Myszak Alina
- Okoń Julia
- Oleszek Beata
- Oleszko Stanisława
- Paszko Katarzyna
- Paszko Wojciech
- Pitura Franciszka
- Placha Krystyna i Stefan
- Polska Maria
- Powroźnik Janina
- Pydo Janina
- Rachańska Joanna
- Różańska Karolina
- Rzemieniuk Jakub
- Sałamaja Franciszka
- Skiba Stanisław
- Skrzypek Jerzy
- Smagała Stanisław
- Smerdel Maria
- Sobańska Maria
- Sołtys Wojciech
- Stecyk Teodor / Tеодор Cтецик
- Strumidło Aniela
- Sulowscy Anastazja i Leon
- Sulowska Aniela
- Tuzin Katarzyna
- Uchman Maria
- Wnuk Jan
- Wójcik Anna
- Wybraniec Katarzyna
- Zając Albina
- Zaręba Jan
- Zborowska Irena
- Zielińska Karolina
- Łagowska Karolina
- Łukasik Agnieszka
- Łukasz Stanisława
- Ева Савечко / Ewa Saweczko
- Катерина Кожушко / Kateryna Kożuszko
- Теодор Фурта - Teodor Furta
- Wytwórcy instrumentów
- Dyskografia
- "Czyście radzi czy nie radzi" Zespół śp. z Rudy Solskiej CD
- "Jadąc przez Roztocze" CD
- "Kapela Dudków" CD
- "Stanisław Fijałkowski - portret śpiewaka" CD
- "Tabor w Szczebrzeszynie 2008" CD
- Anna Malec i Kapela Braci Bździuchów
- Lubelskie. Polska pieśń i muzyka ludowa.
- Muzyka Źródeł. Lubelskie CD
- Na rozstajnych drogach CD
- Oj, chmielu, oj nieboże. Najstarsze pieśni z Łukowej. CD
- SPOD NIEBIESKIEJ GÓRY - muzyka Roztocza CD
- Ło Matko Kocheno! Pieśni z Kocudzy CD
- Łukowskie dunaje i kolędy CD
- Inicjatywy
- Muzycy wędrowni
- Orkiestry dęte
- Henryk Welcz "Orkiestry dęte okolic Tomaszowa"
- Kapela dęta i orkiestra z Deszkowic
- Kapela dęta z Dzierążni
- Kapela dęta z Majdanu Górnego
- Kapela dęta z Woli Gródeckiej (Kapela Kimaka)
- Orkiestra Ligajów z Majdanu Grabiny
- Orkiestra Szubartowskiego ze Starej Wsi
- Orkiestra w Szastarce
- Orkiestra w Wierzchowiskach
- Orkiestra z Chrzanowa
- Orkiestra z Dzwoli
- Orkiestra z Jędrzejówki i Hoszni
- Orkiestra z Kocudzy
- Orkiestra z Radzięcina
- Orkiestra z Sokołówki
- Orkiestra z Sułowca
- Orkiestra z Wólki
- Orkiestra z Łady
- Orkiestra Zaburska
- Orkiestry w Błażku
- Zespoły śpiewacze
- "Aleksandrowiacy" z Aleksandrowa
- "Blinowianki" z Blinowa
- "Dorbozianki" z Dorboz
- "Jarzębina" z Kocudzy
- "Jezioranki" z Jezierni
- "Kocudzanki" z Kocudzy
- "Rogóźnianki" z Rogóźna
- "Wesołe gosposie" z Kolonii Sitaniec
- "Zamszanki" z Zamchu
- "Вишиванка" - Лавриків / "Wyszywanka" z Ławrykowa
- Gmoch Aniela i zespół "Dolinianki"
- Hosznianki
- Męski Śpiewaczy Zespół z Godziszowa
- Męski zespół śpiewaczy Branwiacy
- Męski Zespół Śpiewaczy z Bukowej
- Męski Zespół Śpiewaczy „Majdaniacy”
- Zespół "Dunaje"
- Zespół mieszany z Łukowej
- Zespół z Hoszni Ordynackiej
- Zespół z Momot Dolnych
- Zespół z Paar
- Zespół z Rudy Solskiej
- Zespół z Łukowej I
- Zespół z Łukowej IV
- Zespół ze Zdziłowic
- Zespół Żeński z Godziszowa
- Badacze / popularyzatorzy
- Wszyscy wykonawcy
- Miejscowości
- Abramów
- Aleksandrów
- Andrzejów
- Andrzejówka
- Baraki
- Bełżec
- Biała
- Białowola
- Bilsko
- Biskupie
- Blinów
- Bondyrz
- Borowa Góra
- Branew
- Branewka
- Bukowa
- Błażek
- Chmielek
- Chrzanów
- Chłopków
- Ciotusza Nowa
- Dąbrowa
- Deszkowice
- Dorbozy
- Dzierążnia
- Dzwola
- Gałęzów
- Gilów
- Godziszów
- Goraj
- Gorajec-Zastawie
- Grabowica
- Gródki
- Gruszka Zaporska
- Hosznia Abramowska
- Hosznia Ordynacka
- Hrebenne
- Hutków
- jacnia
- Janów Lubelski
- Jarosławiec
- Jędrzejówka
- Jeziernia
- Klekacz
- Kocudza
- Kocudza Górna
- Kolonia Sitaniec
- Kolonia Sitno
- Kolonia Teodorówka
- Komodzianka
- Konstantów
- Kranosbród
- Krzemień
- Księżpol
- Latyczyn
- Lwów - Львів
- Majdan Abramowski
- Majdan Górny
- Majdan Grabina
- Majdan Księżpolski
- Majdan Obleszcze
- Majorat
- Modliborzyce
- Momoty Dolne
- Momoty Górne
- Nawóz
- Nedeżów
- Niedzieliska
- Niemstów
- Nowa Wieś
- Nowe Brusno
- Nowiny
- Olszanka
- Paary
- Piłatka
- Podborcze
- Podhorce
- Podhucie
- Podlesie
- Potoczek
- Potylicz / Потелич
- Radzięcin
- Rata/ Рата
- Rawa Ruska
- Rogóźno
- Rokitów
- Ruda Solska
- Ruda Żurawiecka
- Sąsiadka
- Siemnice
- Smoryń
- Sokołówka
- Sól
- Średniówka
- Stara Wieś
- Stojeszyn
- Sumin
- Sułów
- Sułowiec
- Szarowola
- Szperówka
- Targowisko
- Teodorówka
- Tomaszów Lubelski
- Tworyczów
- Typin
- Udrycze
- Węgliska
- Werchrata / Верхрата
- Wieprzów
- Wieprzowe Jezioro
- Wierzchowiska
- Wilków
- Wola Gałęzowska
- Wola Gródecka
- Wola Radzięcka
- Wólka Ratajska
- Wywłoczka
- Władysławów
- Żabno
- Zaburze
- Zagrody
- Zakłodzie
- Zamch
- Zaporze
- Zaraszów
- Zarudzie
- Zastawie
- Załawcze
- Zdzisławice
- Zdziłowice
- Zofianka
- Żurawie
- Żurawnica
- Zynie
- Łada
- Łówcza
- Łubcze
- Łukowa
- Великий Дорошів (Doroszew Wielki)
- Жо́вква / Żółkiew
- Лавриків / Ławryków
- Магерів / Magierów
- Gminy
- Gmina Aleksandrów
- Gmina Adamów
- Gmina Batorz
- Gmina Bełżec
- Gmina Biłgoraj
- Gmina Bychawa
- Gmina Chrzanów
- Gmina Cieszanów
- Gmina Dzwola
- Gmina Frampol
- Gmina Godziszów
- Gmina Goraj
- Gmina Horyniec-Zdrój
- Gmina Janów Lubelski
- Gmina Jarczów
- Gmina Krasnobród
- Gmina Krynice
- Gmina Księżpol
- Gmina Lubaczów
- Gmina Lubycza Królewska
- Gmina Modliborzyce
- Gmina Narol
- Gmina Nielisz
- Gmina Obsza
- Gmina Potok Wielki
- Gmina Rachanie
- Gmina Radecznica
- Gmina Sitno
- Gmina Stary Zamość
- Gmina Susiec
- Gmina Sułów
- Gmina Szastarka
- Gmina Szczebrzeszyn
- Gmina Tarnawatka
- Gmina Tereszpol
- Gmina Tomaszów Lubelski
- Gmina Turobin
- Gmina Werbkowice
- Gmina Wysokie
- Gmina Zakrzew
- Gmina Zakrzówek
- Gmina Zamość
- Gmina Zwierzyniec
- Gmina Łukowa
- Lublin
- Rachanie
- rejon żółkiewski
- Łukowa
- AUDIO - gatunki muzyczne
- skrzypce
- oberek
- walc
- instrumentalna
- śpiew obrzędowy
- weselne
- liryka
- kolęda / pastorałka / życząca / gospodarska
- żniwne/dożynkowe
- polka
- śpiew męski
- pieśni nabożne / religijne
- dęte
- przyśpiewki
- pieśni dziadowskie
- pieśni stanowe
- kołysanki
- pieśni żołnierskie / wojenne
- ballady
- podróżniak
- sieroce
- pasterskie
- zalotne / miłosne
- patriotyczne
- pieśni o świętych
- żartobliwe
- mazurek
- marsz
- chrzcinne
- zastolne
Henryk Welcz "Orkiestry dęte okolic Tomaszowa"
Początki działalności małych
orkiestr dętych w środowiskach wiejskich sięgają XIX wieku i ich
rozpowszechnienie szczególnie w Galicji jest związane ze specyfiką
życia społecznego w zaborach. Na wsiach i w małych miasteczkach
często jedyną możliwość do tworzenia i uprawiania tradycyjnych
form muzycznych dawały ochotnicze straże pożarne. Oprócz swojej
działalności obrony przed pożarami dawały one sposobność
uprawiania i rozwijania form aktywności muzycznej.
W Galicji żywe były tradycje
działalności dętych orkiestr wojskowych i ich rozpowszechnienie
miało wpływ na powstawanie podobnych zespołów przy ochotniczych
strażach pożarnych. Tomaszów Lubelski był usytuowany na krańcach
zaboru rosyjskiego, a wpływ Galicji zaznaczył się w wyniku
osadnictwa mieszkańców zaboru austriackiego, którzy przenieśli
się do Majdanu Górnego i Nowej Wsi koło Tomaszowa, dając początek
istnienia w tym regionie licznych kapel wiejskich o tradycyjnym
składzie instrumentalnym /skrzypce, bębenek/, jak i wzbogaconych o
instrumenty dęte /flet, trąbka, kornet, saxhorn, tuba, klarnet/.
Największą sławę w okresie międzywojennym XX wieku zdobyły
kapele Bednarzy / Nowa Wieś/, Franciszka Zajmy / Przewłoka/,
Tomasza Wyjadacza / Podhorce/, Jana Mazurka i Stanisława Kowala
/Majdan Górny/.
W okresie po I wojnie światowej
ożywiło się życie kulturalne małych miasteczek i wsi i zrodziło
to zapotrzebowanie na małe zespoły muzyczne, wykorzystywane w
czasie wesel, uroczystości państwowych /akademie, dożynki, święta/
i religijnych. Pojawili się muzycy, którzy służyli w wojsku,
nabywając tam umiejętności gry w orkiestrach dętych i po powrocie
do swoich domów często z instrumentami, kontynuowali grę traktując
to zajęcie jako źródło dodatkowych dochodów. Najwybitniejszym z
ich grona był pochodzący z Majdanu Górnego Jan Mazurek / 1891-
1969/, służący w wojsku carskim i odznaczony orderami za zasługi
w prowadzeniu wojskowej orkiestry.
Jan Mazurek był kapelmistrzem
strażackiej orkiestry dętej w Tomaszowie Lubelskim. Prowadził też
jedną z najbardziej cenionych kapel wiejskich w Majdanie Górnym /w
jej składzie grali m.in. Aleksander Kowal – skrzypce, Władysław.
Raczkiewicz – trąbka, Typek – puzon, Piotr Kowal – bęben,
Władysław Mazurek – bas helicon, Antoni Mazurek – tenor,
Stanisław Mazurek – klarnet, Paweł Zawalski – baryton/ .
W składzie innej znanej w tej
okolicy kapeli Franciszka Zajmy /skrzypce, trąbka/ z niedaleko
położonej od Majdanu Górnego wsi Przewłoka, grali: Jan Herda na
trąbce, Łuć na tenorze, Jan Bucior na tubie basowej, Józef Kowal
na skrzypcach.
W Majdanie Górnym było kilka
muzykalnych rodzin, z których rekrutowali się członkowie
tradycyjnych kapel /w składzie skrzypce i bęben albo basy/ i małych
orkiestr dętych. Były to rodziny Kowalów /bracia Stanisław i
Józef, Aleksander, Piotr, Feliks i Mieczysław/, Harbuzów /bracia
Tadeusz i Czesław, Emil/, Herdów zwanych „Nyrkami” /Józef,
Jan, Franciszek, Wojciech, Marcin, Paweł/. Przed II wojną światową
znani też byli w tej wsi skrzypkowie „Sobko” Krawczyk, Julian
Kociubka i fleciści Antoni Dominik z bratem.
W pobliskiej Nowej Wsi działali
Bednarzowie /Ignacy - skrzypce, Antoni - flet, Bolesław - akordeon,
Piotr - bęben, Żelisław - bęben/. Do znanych też po II wojnie
światowej kapel należały zespoły: Bronisława Tora z Rogóżna
/B. Tor – skrzypce, Jan Fus - dźaz, perkusja, Józef Mandziuk –
klarnet, Antoni Wawrzusiszyn – puzon, Stanisław Kudyba –
akordeon/, Jana Baryły i Jozefa Tysa z Rachań i Werechań, Józefa
Mosóra z Rogóżna , Jana Kimaka z Woli Gródeckiej /Jan Kimak –
skrzypce, Ignacy Zwolakiewicz – flet, Bronisław Frykowski –
bęben, Łysiak – bas B, Dorota – skrzypce II, Jan Knap flet/ i
Władysława Kurczaba /skrzypce/ z Klekaczy /grał z nim Piotr
Bednarz na bębnie/. W niedalekim od Majdanu Górnego
mieście Tomaszowie Lubelskim /7 km/ przed II wojną były znane dwie
kapele żydowskie /Mojsieja i Arona/ i tylko jedna polska
Jędrzejewskiego / grał na akordeonie/ i Solskiego. Z kapelą Arona
grał wybitny nieżyjący już skrzypek - Aleksander Kowal /1922
-2002/ i Edward Biront – akordeon, w jej składzie był też
klarnet i bęben. .
Składy działających zespołów
zmieniały się na przestrzeni lat, muzycy z sąsiadujących ze sobą
wsi dogadywali się między sobą w zależności od okoliczności i
zapotrzebowania na ich grę. Udział instrumentów dętych w tych
zespołach wynikał z dużej aktywności orkiestr dętych
działających w tych okolicach już po I wojnie światowej i chęci
muzyków do wyżycia się i zarobku właśnie w małych składach
instrumentalnych, najczęściej od 4 do 12 osób w jednej kapeli. Nie
bez znaczenia był też zwyczaj gry orkiestr dętych na weselach i
innych uroczystościach w tej okolicy repertuaru tanecznego
zawierającego tradycyjne melodie znane i specyficzne dla tego
regionu /majdaniaki, suwaki/ jak i popularnych w tym okresie
szlagierów miejskich znanych dzięki radiu i płytom pocztówkowym i
winylowym.
Po II wojnie kontynuowane były te
zwyczaje, a ze względów praktycznych i ekonomicznych na wesela
zapraszano mniejsze składy instrumentalne, potrafiące zagrać i
marsze towarzyszące orszakom ślubnym /podróżniaki/, wiejskie
melodie taneczne /oberki, polki, majdaniaki, suwaki, walczyki/ i
miejskie modne wtedy tańce /fokstrot, tango/. Grano je jako tak zwane
„garnitury”, czyli zestawy najczęściej trzech tańców /oberek
albo suwak, polka, walczyk/ z jednym dodatkowym na życzenie gości.
Zestawy instrumentów spotykane w
kapelach tworzą ciekawe połączenia, np. dwie trąbki w kapeli
Zajmy, w zestawieniu ze skrzypcami, tubą, akordeonem, a w składzie
kapeli Stanisława Kowala /klarnet C, akordeon, skrzypce/ z Majdanu
Górnego występowały: puzon C / Antoni Mazurek/, bęben / Kowal
Feliks/, trąbka C /Józef Kostrubiec/ i skrzypce /Aleksander Kowal/.
W innym zespole z położonej bardziej na wschód od Tomaszowa wsi
Jarczów, kierowanym przez Kielara spotykamy 2 akordeony, harmonię
guzikową, trąbkę, dwoje skrzypiec, saksofon altowy i tenorowy,
bęben i klarnet. Jak wspominali pamiętające tamte czasy jedni z
najaktywniejszych wtedy muzyków: Tadeusz Harbuz i Aleksander Kowal,
składy instrumentalne wynikały z okoliczności danej chwili,
fantazji też muzyków, którzy umieli grać na różnych
instrumentach i zmieniali je w zależności od zapotrzebowania i
konieczności zgrania się ze sobą.
Wprowadzenie w aktualnie
działających kapelach Brodów z Węgajt i Janusza Prusinowskiego z
Mławy po jednym instrumencie dętym /w Kapeli Brodów saksofon
sopranowy albo flet, u Prusinowskiego flet albo szałamaja/,
nawiązuje do tradycji muzycznych małych orkiestr dętych . Michał
Żak grający w kapeli Prusinowskiego czerpał inspiracje do gry na
flecie u Antoniego Bednarza z Nowej Wsi.
Analiza tradycji muzycznych małych
orkiestr dętych nie jest możliwa bez znajomości choćby pobieżnej
dostępnych nagrań tych zespołów. Jest ich tak mało, że trudno
już w tej chwili wyobrazić sobie brzmienie tych kapel i specyfikę
wykonywania tradycyjnych melodii wiejskich na kilku instrumentach
dętych, realizujących jednocześnie różne ich warianty, często
też z ozdobnikami i improwizacjami muzyków. W regionie Tomaszowa
Lubelskiego nie ma już żadnej kapeli z kilkoma instrumentami
dętymi, a istniejąca nadal Kapela Bednarzy ma aktualnie w swoim
składzie skrzypce, klarnet, trąbkę, kontrabas i akordeon, stara
się jak tylko jest to możliwe zachować najcenniejsze perełki z
lokalnego tradycyjnego repertuaru, ale nie wykonuje już wszystkich
znanych kiedyś w tej okolicy utworów tanecznych, chociażby
majdaniaków.
W innych regionach Lubelszczyzny
istniały również małe orkiestry dęte, najbardziej znana z nich
Kapela Wojciechowska wykonuje dawny repertuar taneczny tak jak przed
laty o czym świadczyć mogą nagrania z płyty „Lubelskie” serii
Muzyka Źródeł pochodzące z Festiwalu Kapel w Kazimierzu Dolnym z
1975 roku, jak i te zarejestrowane na kasecie magnetofonowej i płycie
dołączonej do książki wydanej przez Dom Kultury w Wojciechowie.
W chwili obecnej nie istnieje już
natomiast Kapela Dęta Dudków ze Zdziłowic reprezentująca również
wysoki poziom wykonawczy i wykonująca kiedyś podobny repertuar jak
zespoły regionu tomaszowskiego.
Z istniejących w tej chwili w
regionie tomaszowskim orkiestr dętych najczęściej strażackich,
żadna nie ma już w swoim repertuarze tradycyjnych melodii
wiejskich, poza stylizowanymi wiązankami tanecznymi. Wyjątkiem mi
znanym jest Orkiestra Dęta przy OSP w Zaburzu koło Radecznicy w
regionie biłgorajskim, mająca wieloletnie tradycje muzyczne
/pięknie pokazane na ich rozbudowanej stronie internetowej/, bardzo
ceniona w swoim środowisku z wysokiego poziomu wykonawczego i
szerokiego repertuaru marszowego, tanecznego i religijnego.
Przedstawione w dużym zarysie
tradycje wykonawcze małych orkiestr dętych jednego małego regionu
pokazują nieuchronne i nieodwracalne przemiany jakie nastąpiły w
środowiskach wiejskich, czego nie osłodzą już w tej chwili słowa
popularnego kiedyś przeboju : „jest w orkiestrach dętych jakaś
siła”. Tą siłą próbują być w tej chwili wzmacniacze, gitary
elektryczne, muzyka z laptopów, tylko czy nie brakuje im tego co
było najważniejsze w zjawisku muzykowania orkiestr dętych:
spontaniczności, pasji, umiejętności wyrażania siebie i
reagowania na emocje odbiorców. Mieszkańcy wsi, sąsiedzi jeszcze
żyjących muzyków, ich krewni nie mają już potrzeby obcowania z
dawną wiejską muzyką w żaden sposób, a jedynymi zainteresowanymi
tą twórczością wydają się być ludzie z dużych i małych miast
poszukujący kontaktu z żywymi jeszcze tradycjami i z ich ciągle
jeszcze obecnymi choćby w szczątkowym wymiarze przejawami .
Bibliografia:
Bieńkowski Andrzej : Sprzedana
muzyka. Wydawnictwo Czarne, Wołowiec, 2007.
Bieńkowski Andrzej: Jadąc przez
Roztocze, Muzyka Odnaleziona, książka i CD, 2009
Dahlig Piotr : Tradycje muzyczne a
ich przemiany. Warszawa, Instytut Sztuki PAN, 1998.
Sobieska Jadwiga : Polski folklor
muzyczny. Warszawa, 2006.
Welcz Henryk : Aleksander Kowal –
skrzypek z Majdanu Górnego, tekst niepublikowany.
Zapalski Bolesław: Kapela
Bednarzy z Nowej Wsi. Historia, instrumentarium, repertuar. 1979,
Tomaszów Lubelski.
Copyright 2012-2021 Towarzystwo dla Natury i Człowieka.
fotografia w nagłówku: Marcin Pietrusza